Is duiken LEEFTIJDSGEBONDEN?
Nee!
Kan iedereen gaan duiken dan? Ja, in principe kan iedereen gaan duiken.
Bij onze Duikclub moet je minimaal 14 jaar zijn om te beginnen met de duikopleiding. Voor jeugd tot 14 jaar heeft duikclub de Robben een speciaal progamma ( Scubadoe)
Een maximale leeftijd is er niet om te duiken.
De verplichte medische keuring bepaald of je mag beginnen met duiken. Boven de vijftig jaar wordt geadviseerd je ieder jaar medisch gekeurd worden en tot je vijftigste is dat iedere drie jaar.

Op welke leeftijd is duiken met kinderen wel verstandig?
Eén van die grenzen is leeftijd. Een goede leeftijd om met écht snorkelen en een beetje duiken in een zwembadomgeving te beginnen is minimaal 12 jaar. Maar in op deze leeftijd zal op een speelse manier wat oefenen met snorkelen en duiken centraal staan.

Voor het meer beheersen van ook theoretische achtergronden en het leren omgaan met duikapparatuur is het beter als de duikkids nog wat ouder zijn. Zo vanaf 12 jaar is onze ervaring. Wat hierbij van belang is, is de combinatie van een aantal eigenschappen bij de duikkids:
- Allereerst voldoende inzicht om de achtergronden te begrijpen, natuurlijk wel met uitleg op het niveau van het kind.
- Daarnaast concentratie, een duikkid moet de uitleg goed kunnen volgen en geconcentreerd kunnen oefenen.
- Ook voldoende beheersing om impulsieve reacties te voorkomen, zoals niet je adem inhouden bij het omhoog komen.
- Verder fysieke kracht om goed om te gaan met de uitrusting.
- Tot slot kunnen de kinderen na 10 jaar beter omgaan met het buddy principe, ze zijn wat minder uitsluitend op zichzelf gericht.

Let wel: elk kind is anders, bovengenoemde leeftijden zijn globaal. Sommige kinderen kunnen op jongere leeftijd al complexere dingen baas, anderen pas als ze ouder zijn.

Het spreekt voor zich dat op deze jonge leeftijd alleen veilig gewerkt kan worden in een zwembad omgeving. Buiten duiken ligt dan nog ver weg!

Waarom moet een 12-jarigen jaarlijks medisch gekeurd worden i.p.v. om de drie jaar?
Het advies is dat duikers tussen de 14 en 50 jaar eens in de drie jaar gekeurd worden.
Onder en boven die leeftijdsgrens geldt een advies van een jaarlijkse keuring.
Voor jeugd die alleen in het zwembad duikt is een vragenlijst voldoende.

Wat zijn de belangrijkste verschillen van het 1* junior-brevet t.o.v. het 1*-brevet?
De vorm en inhoud van het 1*-juniorbrevet is gelijkwaardig aan het 1*-brevet.
In verband met de doelgroep zijn er een aantal aanpassingen. Het gaat hier o.a. om de maximale diepte (10 meter), het aantal duiken per dag (1) en de watertemperatuur (min. 14 graden op max. duikdiepte).
Het 1*-juniorbrevet is een mooie opstap richting het 1*-brevet!

Wat mag een 1*-juniorduiker na afloop van de opleiding?
Een 1*-juniorduiker mag met een meerderjarige buddy (minimaal 1*duiker) duiken tot een diepte van 10 meter. Het moet minimaal 14 graden Celsius zijn op de maximale duikdiepte.

Hoe lang is het 1*-juniorbrevet geldig?
Tot je 15e levensjaar, daarna vervalt de geldigheid van het brevet. Je kunt je 1*-juniorbrevet wel makkelijk omzetten naar een 1*-brevet.

Hoe kan ik het juniorbrevet omzetten in een 1*-brevet?
Via een korte update, bestaande uit minimaal één theorieles en twee buitenwaterlessen, waarin met name het diepteverschil (10 naar 20 meter) centraal staat.
Deze update volg je voor je 15e verjaardag. Doe je dit niet en wil je later toch weer gaan duiken? Dan volg je de reguliere 1*-duikopleiding.
Om het 1*-juniorbrevet om te zetten in het ‘gewone’ 1*-brevet stuurt jouw instructeur een formulier per post of e-mail naar de Nederlandse Onderwatersport Bond (NOB) op het moment dat de 1*-juniorduiker de update heeft gevolgd.

Welke snorkeldiploma's zijn er?
Bij ons kun je drie snorkeldiploma's behalen. Snorkeldiploma A,B en C volgend de NOB normering.